Alimentația gravidelor și femeilor care alăptează. Sfaturile nutriționistei Maria-Victoria Racu

Alimentația sănătoasă este un subiect din ce în ce mai discutat în societate iar atunci când vine vorba de o gravidă sau de o mamă care alăptează, medicii nutriționiști atenționează că noțiunea de "sănătoasă și echilibrată" înseamnă alimentație calitativă și nicidecum cantitativă, sau, "pentru doi", cum mai spun unii.

Odată cu sarcina trebuie să renunți la obiceiurile nesănătoase, la mâncarea cu puțini nutrienți și să adopți un meniu bogat în vitamine și fibre. 

Potrivit nutriționistei Maria-Victoria Racu, în primele 3 luni de sarcină femeia nu are nevoie de un aport suplimentar de calorii față de perioada de până la sarcină. În al doilea trimestru cantitatea de calorii va crește cu puțin peste 300 de calorii iar în al treilea trimestru cu încă 400 de calorii suplimentar. Excepție se face dacă în primul trimestru gravida a adăugat mult, asfel, cantitatea de calorii ar putea să rămână aceeași.

Din alimentația unei gravide nu ar trebui să lipsească proteina (carne, boboase, brânzeturi, ouă), grasimile, în special omega 3 (care se găsește în pește, ulei de pește, semințe de in, alge marine sau în suplimentele alimentare), fibrele și apa.

Iată o listă de alimente și nutrienți, care, potrivit medicului nutriționist Maria-Victoria Racu, ar trebui să se găsească în alimentația unei femei însărcinate/ care alăptează și care sunt interzise sau ar trebuie să fie maxim evitate.

Pește. Peștele marin, ton, macrou carne de  rechin sunt bogate în mercur și sunt interzise în ultimul trimestru de sarcină și alăptare este contraindicat. În schimb  se poate de optat pentru somon, carp, biban, pește de râu și de mare.

Fructe, legume, nuci, semințe, lactate nedegresate, pasteurizate, toate sunt binevenite. Excludem însă frigaruii și sushi. 

Vitamina D. Femeile însărcinate în ultimul trimestru și cele care alăptează au nevoie de 3 ori mai mult de vitamina D. O găsim în peștele gras, lactate nedegresate, gălbenuș de ou sau suplimente alimentare. Vitamina D este foarte necesară  pentru că ea ajută la absorbția calciului în organism și avem nevoie de calciu pentru că se formează scheletul copilului. În alăptare calciul ajunge în laptele matern. Dacă mama nu se alimentează cu suficient calciu, copilul oricum îl ia din organism, din scheletul și din dinții mamei. De asta, alimentația trebuie să fie bogată și în produse lactate și semințe de susan.

Acid Folic. Specialiștii internaționali menționează că este foarte important consumul acidul folic în primul trimestru de sarcină și este strict indicat atunci când se formează sistemul nervos central al copilului să fie administrat, dar la fel de important este consumul acidului folic și în al doilea și în al treilea trimestru și chiar în timpul alăptării, în special în prima jumate de an.

Fierul. Este necesar pe toată perioada sarcinii, în deosebi în ultimul trimestru. Cea mai mare cantitate de fier se găsește în carne roșie și ficat.

Vitamina C. Se recomandă doza dublă sau chiar triplă în ultimul trimestru și în alăptare. Cea mai mare doză de Vitamina C se găsește în ardei roșu,  pătrunjel și măcieș. Atenție însă, infuzia de macieș se face cu apă fiartă dar răcită la 40 de grade.

Alimentarea în alăptare.

Dacă vrea să slăbească, o femeie care alăptează trebuie să mănânce de toate, dar în porții mici. Procesul de alăptare arde foarte multe calorii. Este necesar ca în această perioada să fie administrate suplimente alimentare precum acidul folic, vitamina D, calciu și fosfor.

Dacă mama nu consumă suficiente vitamine cum ar fi vitamina A, C, D, K, sau cele ale grupului B, bebelușul nu are de unde să le primească, asa cum este în cazul fosforului și calciului.

Colicii și alimentația mamei.

Potrivit nutriționistei, nu este niciun studiu medical care demonstrează că alimentația mamei influențează apariția colicilor. Este demonstrat că dacă mama a fumat în timpul sarcinii, copilul este predispus de câteva ori mai mult să facă colici intestinale.

Alcoolul

Se poate de servit în cantități mici (nu mai mult de o porție) și rar. Este indicat să treacă nu mai puțin de două ore după ce a fost servit și după aceea mama va alăpta.

"Laptele matern este alcătuit din toate substanțele nutrivite care pătrund în sângele mamei. Să ne suplimentăm corect, să ne alimentăm corect și să excludem deprinderile nocive", a adăugat nutriționista Maria-Victoria Racu.

Sfaturile au fost oferite în cadrul evenimentului Mami, Alăptează-mă, organizat cu ocazia lansării săptămânii mondiale a alăptării de către IMSP Spitalul Clinic Municipal Nr. 1 și platforma E-Sănătate.md.

Dacă ți-a plăcut, distribuie acest articol. 

Dacă vrei să afli primul despre articolele noi, urmărește MAMA Online pe FACEBOOK și 

INSTAGRAM

Sursa foto: facebook.com, Pinterest.com